maandag 12 februari 2018

werken in de zorg

Gezien de privacy van mijn cliënten kan en wil ik niet zo veel vertellen over mijn werk. Mijn werk is wel een belangrijk onderdeel van mijn leven. Ik werk binnen een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. De woongroep waar ik werk bestaat uit cliënten met een meervoudig complexe beperking, met daarbij visusproblematiek of gedragsproblematiek. Dit is zowel mentaal als fysiek zwaar werk, maar ik houd van mijn werk. Als je werkt in de zorg is het team waar je mee werkt enorm belangrijk. Je maakt veel dingen mee, zoals agressie maar bijvoorbeeld ook zieke cliënten. Dit kan veel met je doen, want je krijgt een bijzondere band met je cliënten. Dan is het heel fijn als je een team hebt waar je op kunt vertrouwen en bouwen.

Ik kan gelukkig zeggen dat ik een binnen een heel prettig team werk. De afgelopen jaren zijn er wat ups en downs geweest, maar inmiddels hebben wij een stabiel team dat er voor elkaar is. Dat werkt heel prettig, zorgt er voor dat wij er voor elkaar zijn, dat wij bij elkaar terecht kunnen en dat wij voor elkaar zorgen.

Wij hebben een groepsapp waar we dingen kunnen vragen aan elkaar. We werken vaak alleen (gelukkig gaat dat binnenkort veranderen) en dan heb je wel eens advies nodig van collega's. Het positieve hier aan is dat het zorgt voor een groepsgevoel. Als er iets heftigs gebeurd op de groep, dan zijn wij er gelijk voor elkaar om advies te geven of om zelf gelijk naar het werk toe te gaan om onze collega te steunen. Het nadeel hier aan is dat je op vrije dagen berichtjes kunt krijgen en soms zit je daar niet op te wachten. Gelukkig laten wij elkaar hier heel vrij in. Als je er geen zin in hebt of je bent de balans tussen werk en privé even kwijt, dan ga je gewoon een poosje uit de groepsapp. Dan wordt je ook echt even met rust gelaten.

Een collega stuurde pas deze quote op de groepsapp:

En dit is precies zoals het is!

Als het gaat om de zorg en begeleiding van onze cliënten zitten wij op 1 lijn, ook dat werkt erg prettig. Maar is bovenal heel erg fijn voor de cliënten. Als team hebben wij eigenlijk maar 1 doel: De cliënten een fijn en veilig thuis bieden. Dat kan alleen als je dit werk doet met heel veel liefde, hoe zwaar het werken in de zorg soms ook is. 

Werken in de zorg doe je gelukkig niet alleen, dat doe je als team. Het is heel fijn om deel uit te maken van mijn team, dat maakt het werk nog veel leuker! Ik heb het maar getroffen met mijn werk en mijn team! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten