dinsdag 6 februari 2018

Peuterzwemmen

Inmiddels kom ik alweer 7 jaar onafgebroken wekelijks in het zwembad in een nabijgelegen dorp. Februari 2011 begon ik met babyzwemmen met de prinses. Ze vond het helemaal geweldig! Op een periode van 7 maanden na, elke week huilen en krijsen. Gelukkig bleek dat een fase. Elke week gingen we er met plezier heen. Deze zwemles is voornamelijk bedoeld op overleven. Leren dat mama je niet uit het water haalt, maar dat je zelf wat moet doen. Met 2 jaar sprong ze alleen van het startblok zonder bandjes en kwam ze zelf omhoog zwemmen. 3 weken voor haar 4e verjaardag startte ze al met reguliere zwemles en een kleine 1,5 jaar later zwom ze af voor haar C diploma. Inmiddels was de deugniet geboren en ook met hem wilde ik elke week gaan zwemmen. In het begin vond hij er helemaal niks aan, wekenlang heeft hij gehuild. Tot we een aantal keer niet konden, na 6 weken afwezigheid gingen we weer en hij vond het fantastisch. Afgelopen maand mocht hij door naar de groep van 2-4 jarigen. Ik vond dat best spannend, net 2 en dan al bij die grote kinderen. Ik had er meer moeite mee dan bij de prinses. Maar wat doet hij het goed! Hij kijkt eerst goed goed hoe de oudere kinderen het doen en daarna doet hij het na. Hij zwemt zelfstandig een stukje naar de kant, zonder hulpmiddelen, hoe trots kun je zijn als mama!
Zowel mijn man en ik hebben in onze jeugd aan wedstrijdzwemmen gedaan, daarom was de stap om naar baby/peuterzwemmen te gaan zo gemaakt. Heerlijk om de kinderen zo watervrij te zien. Het geeft ook echt een stukje rust als wij met ze gaan zwemmen. Wat uiteraard niet betekent dat wij ze uit het oog verliezen, maar wij laten ze wel zelf hun gang gaan en ontdekken (eigenlijk altijd zonder drijfmiddelen)

Ik denk niet dat ik wil uitrekenen wat het bij elkaar gekost heeft, de afgelopen 7 jaar. En we hebben nog 2 jaar peuterzwemmen te gaan voor de deugniet start met reguliere zwemles. Ik schat dat het aan het einde van de rit 4500/5000 heeft gekost. Heel veel geld, maar ook heel veel kostbare momenten samen met de kindjes op de dinsdagochtenden. Daar kan geen geld tegenop.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten