woensdag 7 februari 2018

contract aanpassen

De kogel is door de kerk, ik ga een functie achteruit op mijn werk. Het is, met het aantal uur dat ik werk, niet haalbaar voor mij om al mijn taken goed uit te voeren. Meer werken zit er op dit moment niet in. Gisteravond hebben wij het uitgerekend en ik ga ongeveer 40,- netto minder verdienen op mijn basissalaris. Doordat ik onregelmatig werk, zal ook mijn onregelmatigheidstoeslag wat minder worden. Ik schat zo in dat er maandelijks 50,-/60,- minder binnen gaat komen. Het liefst zou ik willen blijven leven zoals wij nu doen, maar ook evenveel blijven sparen. Toch zal er iets moeten gebeuren om deze inkomensdaling te compenseren.

 Het makkelijkste bezuinigen is waarschijnlijk op de boodschappen, ik lees regelmatig dat er gezinnen zijn met een boodschappenbudget van rond de 50,-/70,-. Ik vind dat echt superknap, ik red dat niet. Ik heb eens gekeken naar onze maandelijkse uitgaven rondom boodschappen. Januari en december hadden wij verjaardagen en wij hadden visite met de feestdagen, dat waren dure boodschappenmaanden. In november hebben wij 640,- uitgegeven aan boodschappen. Dat komt neer op 150,- per week. Ik vind dat echt heel veel! Daar zitten wel luiers bij. Ik wil hier meer grip op krijgen en dat weekbedrag moet naar beneden. Ik heb gisteren eerst ons abonnement voor een fruitbox opgezegd, dat scheelt 15,- per 2 weken. Ik hoop dat ik het de komende tijd ga redden met 125,- per week, dat is het eerste doel. Dat zou zo ongeveer 100,- per maand schelen.

Wij verdienen niet enorm veel, maar hebben het financieel gezien zeker niet slecht. Wij hebben, denk ik, een zeer gemiddeld inkomen. We wonen in een rijtjeshuis, dit staat onder water. Daarom hebben wij vorig jaar besloten om te gaan aflossen. De eerste 2000,- zijn inmiddels gestort. Wij willen dat dit jaar ook weer doen, daar sparen we elke maand voor. Daarnaast sparen wij een vast bedrag per maand op onze normale spaarrekening en sparen we vaste bedragen voor de kinderen. Als er aan het einde van de maand nog geld over is, verdeel ik dat over onze normale spaarrekening en de hypotheekrekening.

Vandaag kwam er bericht van de energieleverancier, wij hebben de afgelopen tijd meer verbruikt dan wij betalen. Wij betalen nu 107,- per maand, zij raden aan om dat aan te passen naar 117,-. Ik ga helemaal niks aan passen, alleen de thermostaat. Manlief en ik hebben al een paar keer gezegd dat het om bepaalde tijden wel erg warm is in huis, maar wij hadden daar niks mee gedaan. Gisteravond gelijk het programma van de thermostaat aangepast, 's morgens springt de verwarming nu later aan en hij blijft de hele dag een graad lager. Ik vermoed dat dat een hele besparing is op de rekening.

Waar ik maar met moeite op kan besparen is kleding kopen voor de kinderen, ze hebben allebei flink wat kleding. Vaak ook merkkleding, ik koop dit vaak in de uitverkoop. Vorige week heb ik op een kinderkledingbeurs nog een Vingino korte spijkerbroek gekocht voor 4,- voor de deugniet. Hij ziet er nog als nieuw uit en dan betaal je er al gauw 40,- voor. Een heel mooi koopje dus! Vanmorgen deed ik een rondje door de wibra en daar zag ik dit shirt hangen.Buiten de uitverkoop was het shirt al niet duur met 6,-, maar nu hing er een kaartje aan met 2,50. Ik kon dit niet laten hangen voor dat geld. Bij de kassa kwam ik er achter dat er ook nog eens 50% kassakorting vanaf ging. Voor 1,25 heb ik de prinses heel blij gemaakt.

Hier in het dorp zit een heel leuk concept: Mijn Marktkraam. Je huurt voor een bepaald bedrag (25,- per week, dacht ik) een stelling in deze winkel. Je mag je stelling helemaal vol leggen/hangen met spullen die je wilt verkopen. Je bepaalt zelf de prijs en hangt er labels aan die je krijgt. Verder hoef je niks te doen, je kunt in een app zien hoeveel je verkocht hebt. Ik vind het heerlijk om even rond te snuffelen in deze winkel, elke keer zijn er weer andere 'kraampjes'. Vanmorgen kwam ik er een leuke broek tegen voor de prinses van tumble 'n dry. Ook deze broek zag er nog als nieuw uit en voor 7,50 is dat toch ook wel een koopje te noemen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten