donderdag 1 februari 2018

Wat is het Ehlers-danlossyndroom?

Veel mensen hebben nog nooit van het Ehlers-danlossyndroom of EDS gehoord. Niet zo gek, want er was lange tijd niet zo heel veel over bekend. Ook huisartsen weten niet altijd wat het is.
Ik heb het hypermobiliteitstype, ik zal daar ook over schrijven. Er zijn nog een aantal andere types, maar daar weet ik weinig vanaf.
Bij het Ehlers-danlossydroom wordt er te weinig collageen aangemaakt in het bindweefsel. Collageen zorgt er voor dat bijvoorbeeld je huid elastisch is. Maar ook in de banden die je gewrichten bij elkaar houden zit bindweefsel. In mijn geval betekend dit dat mijn gewrichten losser staan dan bij andere mensen. Mijn gewrichten kunnen makkelijker uit de kom schieten. Ik ben hypermobiel, een aantal van mijn gewrichten overstrekken behoorlijk. Dit kan zorgen voor veel pijn. Daarnaast moeten mijn spieren de functie van de gewrichtsbanden overnemen en mijn gewrichten bij elkaar houden. Dit kost veel energie, waardoor ik vaak moe ben. Mijn spieren raken snel overbelast, omdat ze er een extra functie bij hebben gekregen. Ook in je hiel zit bindweefsel, dit zorgt voor een goede demping. Doordat ik te weinig collageen aanmaak, heb ik die demping bijna niet. Op blote voeten lopen zit er daarom voor mij niet in. Dit is pijnlijk.
Als je EDS hebt is het zaak om een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Je lichaam moet hard werken om alles bij elkaar te houden, het is niet de bedoeling dat je gaat over belasten. Zodra je met EDS iets flink overbelast is de kans groot dat je daar altijd last van blijft houden.
Hoe kwam ik er achter dat ik EDS had? En hoe ga ik daar mee om? Daar ga ik het een andere keer over hebben.
Zijn er hier mensen met EDS? Ik vind het altijd leuk om 'lotgenoten'  te horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten