zondag 15 april 2018

Voeding Gezond

In november 2017 startte ik bij een voedingsconsulent met het traject Voeding Gezond, afgelopen week had ik de laatste afspraak rondom dit traject. Hoe ging het de afgelopen maanden en wat is het resultaat?

Mijn voornaamste reden om een afspraak te maken bij de voedingsconsulent was mijn gewicht, in de hoop dat ik dan de 'knop' zou vinden om flink af te vallen. Ik moest een enorme vragenlijst invullen voor ik mijn intake gesprek had, hier kwamen nog een aantal dingen naar voren waar ik aan wilde werken. Beter in mijn vel zitten, een minder kort lontje hebben.

Bij de eerste afspraak deed ik een NES scan, hier in kwam naar voren dat mijn nachtritme behoorlijk verstoord was. Dit was ook zeker zo, ik had mij er alleen bij neergelegd dat dat iets was wat bij mij hoorde. Daarnaast kwam ook uit de scan dat ik moeilijk kon ontspannen.
De voedingsconsulent dacht dat er qua pijnklachten vanuit mijn EDS ook nog winst te behalen zou zijn, door het aanpassen van mijn voeding.

Ik begon vol goede moed, maar al snel bleek ik toch steeds weer in oude gewoontes terug te vallen. Er gebeurden ook een heleboel dingen, waardoor ik niet het doorzettingsvermogen had om mij aan mijn schema te houden. Sinterklaastijd, kerst, 2 verjaardagen hier in huis, een huis vol zieken, daarna zelf keelontsteking, weekendje weg, weekendje ziekenhuis, veel pijn vanuit mijn EDS waardoor sporten niet kon waardoor ik in een negatieve mindset terecht kwam. Eigenlijk allemaal smoesjes om mij maar niet aan dat schema te houden. En daar baal ik enorm van!

Wat zijn dan uiteindelijk de resultaten van de afgelopen 4 maanden als het gaan om mijn gewicht?
Gewicht: -3,6kg
Bmi: van 30,5 naar 29,2
Vet: -3,5%
Spiermassa: +1,7%
Taille: -2cm
Navelomtrek: -7cm
Heupomtrek: -6cm
Bovenbeen: -1cm

Het is niet helemaal voor niks geweest, er is toch zeker wel wat vanaf. Maar eigenlijk valt het toch enorm tegen.

Is er dan niks positiefs aan mijn traject?
Zeker wel! Mentaal zijn er dingen veranderd. Door middel van de scans kreeg ik NESdruppels voor o.a mijn slaapritme en ontspanning (vooral mentaal) Op de bank zitten en niks doen lukte wel, maar mijn hoofd bleef enorm vol zitten. Door de druppels een aantal weken te nemen werden de energetische banen in mijn lichaam hersteld. Sindsdien slaap ik veel beter, ik heb de afgelopen 20 jaar niet zo goed geslapen als nu! Daarnaast gaat ook het ontspannen beter, ik ben ook gaan zoeken naar 'activiteiten' waar ik echt van ontspan. Activiteiten waarbij ik de tijd vergeet. Het zijn niet de meest hippe activiteiten, maar het helpt voor mij heel goed. Puzzelen, diamant painting en heerlijk in bad gaan zijn een paar dingen waar ik echt van ontspan.

Wat betreft de pijn rondom mijn EDS, daar is weinig verandering in. Die pijn dat komt en gaat eigenlijk, daar is geen pijl op te trekken.

Mentaal gezien heeft dit traject mij veel gebracht, lichamelijk wat minder. Desondanks ben ik wel blij dat ik het gedaan heb. Ik heb ook bewust over 6 weken weer een afspraak gemaakt en hoop in de tussentijd weer goed de balans te vinden in mijn eten en in het sporten. Ik probeer momenteel 2 a 3x per week thuis een workout te doen, ik ben minder gemotiveerd om richting de sportschool te gaan. Hopelijk gaat dat binnenkort beter. Ik ga in ieder geval volgende week een proefles bootcamp doen, ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten