woensdag 18 april 2018

brooddozen

Ik krijg regelmatig leuke reacties op de brooddozen die ik maak voor de prinses, daarom een blogje daarover.

Ik maak deze brooddozen nu ongeveer een jaar als de prinses moet overblijven. Het is heel wisselend wanneer ze over moet blijven, dan kan weken niet nodig zijn en dan ineens een paar weken 2x per week. De prinses kreeg eerst altijd gewoon 2 boterhammen mee, niks mis mee natuurlijk. Ze vertelde regelmatig dat er kinderen bij de overblijf snoep of koekjes extra mee hadden in hun brooddoos. Ze vond het best jammer dat zij dan alleen 2 boterhammen had. Ik vind het zelf niet zo nodig om snoep en koek mee te geven voor tussen de middag, daarom ging ik op zoek naar inspiratie hoe ik de brooddoos leuker kon maken op een gezonde manier.

Ik zocht op Pinterest en google, daar kwam ik de term 'bento' tegen. Bento lunches komen oorspronkelijk uit Japan, het is daar een kunst om de de lunchbox zo leuk en origineel mogelijk te maken met gezonde ingrediƫnten. Een Bento lunch wordt gemaakt in een box met meerdere vakken, om het eten apart te houden van elkaar. Een orginele Bento lunch bestaat uit 2 delen koolhydraten, 1 deel eiwit en 2 delen groente en/of fruit. Dit sprak mij erg aan. Het ziet er niet alleen heel leuk uit, het is ook nog eens gezond.

Ik schafte een nieuwe brooddoos aan en een verzameling prikker, uitstekers e.d. Ik had niks tegen de prinses gezegd, alleen dat ze een nieuwe brooddoos had. De eerste keer dat ze hem open maakte, vond ze fantastisch. Er zaten allerlei dingen en niet meer alleen die 2 boterhammen!
Inmiddels zijn we heel wat overblijfdagen verder en de brooddoos blijft een hit. 's Morgens als ze naar school gaat zegt ze al: "ik ben zo benieuwd wat er vandaag in mijn brooddoos zit, maar ik kijk pas als we gaan eten. Dan blijft het een verrassing"

Ik volg niet het Japanse principe van welke voedingselementen er in moeten, maar ik probeer het wel gezond te houden. Heel af en toe gaat er wel eens iets minder gezonds mee, rond sinterklaas heeft ze 1x een paar kruidnoten gevonden in haar brooddoos. Ze weet zelf ook dat er alleen gezonde dingen in gaan en dat vind ze helemaal prima. Soms dient ze verzoekjes in, maar meestal kijk ik gewoon wat er in huis is. Kwark vind ze erg lekker met wat honing en nootjes, dat zit dan ook regelmatig in haar brooddoos. Doordat de brooddoos goed en luchtdicht afsluit kan ze ook makkelijk kwark meenemen, zonder dat alles eronder zit. De prinses eet meer rauwkost sinds ik het mee geef in haar brooddoos en ze vind het nog lekker ook.

Eigenlijk kun je op  een makkelijke manier de lunch een beetje leuker maken. Door het brood uit te steken met een hartjes of bloemuitsteker bijvoorbeeld. Of door spiesjes te maken van komkommer en paprika. Het ziet er heel vrolijk uit met die kleurtjes en het is ook nog een gezond. En het hoeft niet altijd heel uitgebreid, soms heb ik geen tijd of geen zin om er veel werk van te maken. Dan wordt het een wat minder spectaculaire brooddoos.

Voor de deugniet maak ik deze brooddozen nog niet, maar ik zit er wel aan te denken om binnenkort een zelfde brooddoos voor aan te schaffen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten