donderdag 19 juli 2018

bodieboost



Zoals je wellicht hebt gelezen ben ik deze week begonnen met de bodieboost methode. In deze blog leg ik in het kort uit wat dit inhoud.

Ik ben zelf in het bezit van het eerste boek en het dagboek, ik heb deze al een jaar of 4. Inmiddels zijn er nog 2 boeken verschenen. Volgens het boek val je 0,5-1 kg per week af.

De methode gaat uit van families (productgroepen) en van elke familie mag je elke dag 2 porties. Daarnaast mag je 2 smaakmakers per dag en moet je 2 jokermomentjes gebruiken elke week. Een jokermoment is een verplicht snoep (hartig of zoet) moment, wat natuurlijk heel fijn klinkt! Je mag bv. ook 3 wijntjes per week.

Waar het om gaat is dat je je geen strijd maakt van het afvallen, maar dat je plezier hebt in eten. Dat je jezelf geen dingen hoeft te ontzeggen, dat je gewoon uit eten kan gaan. Je telt geen calorieën, je hoeft niks af te wegen. Een eetlepel is een eetlepel, een half bord is een half bord en een schaaltje is een schaaltje. Heerlijk als je daar niet over hoeft na te denken.

In principe mag je alles eten. Als je bijvoorbeeld de familie zuivel hebt dan valt daar kwark in, maar ook alle soorten yoghurt en vla. Je kunt hier dus zelf keuzes in maken. Als je een keer trek hebt in volle vla, dan is dat geen probleem als je dan de volgende dag weer magere yoghurt neemt. Dat vergt wel wat discipline, om niet steeds de minst gezonde optie te kiezen.

De jokermomenten zijn heel fijn, 2 verplichte snoepmomenten per week. Deze kun je zelf inplannen. Dus als je een verjaardag hebt, kun je gewoon dat taartje nemen. Dat is dan 1 jokermoment.

Uit eten kan ook gewoon, als je overdag je menu zo indeelt dat je 's avonds van verschillende families nog een portie over hebt kun je 's avonds iets lekkers uitkiezen van de menukaart. En als je die week nog een joker over hebt, kun je nog een toetje nemen ook. Eigenlijk hoeft niemand door te hebben dat je met deze methode bezig bent.

Ik vind het boek heel duidelijk beschreven, het leest makkelijk door. Er staat een hele familielijst bij met wat bij welke familie hoort en hoeveel 1 portie is. 1 appel is een portie, maar 3 mandarijnen ook. In het boek staan 10 weekmenu's en recepten, ook heel handig.

Ik heb een voedingsschema gekregen tijdens mijn Voeding Gezond traject en heb deze naast deze methode gelegd. Eigenlijk komt dit vrij aardig overheen. Het verschil is dat er bij Voeding Gezond erg de nadruk wordt gelegd op producten zonder toevoegingen, zoals suiker. Volkoren producten, gezonde keuzes. Bij bodieboost mag je ook wel eens een wat minder gezonde keuze maken, omdat het wel leuk moet blijven.

Voor nu ga ik de bodieboost methode gebruiken om weer goed in de flow te komen, ik ga daar bij wel proberen om daarbij de gezondere keuzes binnen de families te maken. Maar als dat een keer niet lukt, is dat ook niet erg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten