zaterdag 21 juli 2018

als het maar gezond is

Een enorme dooddoener als je het mij vraagt. Maar deze opmerking wordt maar als te vaak gegeven als iemand zwanger is. Ik krijg daar altijd de kriebels van als iemand dat zegt, want is dat het allerbelangrijkste als er een baby op komst is?

Ik wil graag een situatie beschrijven die ik mee maakte toen ik zwanger was van de oudste.

Ik werk met mensen die een verstandelijke beperking hebben, daarbij hebben ze een lichamelijke beperking en een aantal heeft daarnaast ook nog een visuele beperking. Veel verder verwijdert van de opmerking 'als het maar gezond is' kun je niet zijn.

Ik was aan het werk en ik had net tegen de cliënten verteld dat ik zwanger was. Dit zorgde voor een bijzonder tafel gesprek. De vraag werd gesteld of wij wilden weten of het een jongetje of een meisje was. Ik vertelde dat wij dit niet wilde weten. 1 van de cliënten antwoorde daarop: dat maakt ook niks uit he, als het maar gezond is. Mijn antwoord daarop was: Dat is wel een beetje een gekke opmerking eigenlijk, want jullie zijn eigenlijk niet gezond. Jullie kunnen niet lopen, jullie konden niet thuis blijven wonen, jullie kunnen niet voor jezelf zorgen, jullie hebben vaak wat moeite om de wereld te begrijpen. Het klinkt misschien heel hard dat ik dit zo gezegd heb, maar het is wel de waarheid. En de manier waarop ik het zei was uiteraard minder hard dan dat het nu op je scherm over komt.

Nadat ik dit had gezegd was het even stil, misschien dat ze ook nog even geschrokken waren van mijn opmerking. Tot 1 van de cliënten een opmerking gaf die ik nooit meer vergeet. Hij zei: Maar wij zijn wel gelukkig. Er klonken instemmende geluiden rondom de tafel en het gesprek ging verder over alle positieve dingen in het leven.

Maar wij zijn wel gelukkig. Dat vond ik zo bijzonder en zo mooi, ik heb daarna ook nooit meer gezegd: als het maar gezond is. Als het maar gelukkig is, dat is wat telt.

Mocht een kindje niet gezond zijn, dan zijn er natuurlijk zorgen. En natuurlijk wil je het beste voor je kind en wil je niet dat het leven van je kind bestaat uit veel dokters/ziekenhuisbezoeken. Maar gezond zijn is niet alles in het leven. Een kind wat volgens onze maatstaven niet gezond is, kan een heel vrolijk en gelukkig kind zijn.

Gelukkig zie ik op social media kinderen voorbij komen die enorm gelukkig zijn, terwijl ze misschien niet aan het perfecte beeld van veel mensen voldoen. Heerlijk vind ik dat om te zien. Dan denk ik terug aan de opmerking 8 jaar geleden: Maar we zijn wel gelukkig.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten