donderdag 22 maart 2018

koken zonder pakjes en zakjes

Ik ben van mening dat E-nummers niet goed voor je zijn, net als suiker. Dit betekend echter niet dat wij geen suikers eten en dat er geen E-nummers in huis komen. Het betekend wel dat ik mij er van bewust ben dat het niet heel gezond is, maar dat je het wel met mate kan eten.
De kinderen eten echt wel snoep, drinken sap en eten soms hagelslag op hun brood. Maar dit proberen we genoeg af te wisselen met gezonde dingen. De deugniet vind fruit erg lekker, maar vind een knackebrod cracker met hartig beleg ook erg lekker als tussendoortje. Als de kinderen 's middags na een beker sap nog dorst hebben, krijgen ze water.

Als de prinses overblijft en de deugniet luncht bij de gastouder dan krijgen ze altijd wat rauwkost of fruit erbij. Zo probeer ik te variƫren en gezonde dingen aan te bieden. Ik zal nog eens een blog schrijven over de brooddozen.

In het weekend maak ik tegenwoordig monkeyplatters, voorheen kregen ze een schaaltje chips. Ik bied verschillende dingen aan op een bord. Soms ook wat chips, maar met name gezonde dingen. Ze kiezen zelf wat ze willen, meestal gaat het bord gewoon leeg.


Ik probeer ook regelmatig zonder pakjes en zakjes te koken, omdat je veel dingen zelf kan maken zonder E-nummers. Wij eten ook echt wel eens uit een pakje, zo aten wij vorige week nog lasagne uit een pakje. We hebben nog wat pakjes lasagnemix liggen die ik een keer gekocht heb in de reclame.
Ik maak al een paar jaar verse pastasaus als wij macaroni of spagetti eten en ook chili con carne komt niet meer uit een pakje.

Vandaag deel ik mijn recept van mijn verse pastasaus.


Ingrediƫnten:
-350 gr. rundergehakt
-1 ui
-1 paprika
-1/2 courgette
-250 gr. champignons
-2 tenen knoflook
-3 tomaten
-100 gr. wortel/peen
-140 gr. tomatenpuree
-pasta naar keuze
-eventueel zout, peper, Italiaanse kruiden.

Bereidingswijze:
-snijd de knoflook fijn, snipper de ui, snijd de paprika en wortel in blokjes, snijd de champignons en courgette in plakjes, snijd de tomaat in blokjes.
-Bak het gehakt in een wok of hapjespan met een beetje olie rul in 5 minuten.
-Voeg de knoflook en ui toe en bak 2 minuten mee.
-Voeg de paprika en wortel toe en bak 3 minuten mee.
-Voeg de courgette en champignons mee en bak 2 minuten mee.
-Roer de tomatenpuree goed door het mengsel en bak 1 minuut mee
-Voeg de tomaten toe en doe het deksel op de pan. Laat 20 minuten pruttelen op laag vuur.
-Kook ondertussen de pasta zoals aangegeven.
-Meng door elkaar of serveer apart van elkaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten