zondag 3 juni 2018

Hoe ging mei?

Mei ligt alweer een paar dagen achter ons, tijd om de balans op te maken als het om de financiĆ«n gaat. Eerder deze maand schreef ik een blog over ons huishoudboekje. Ik had het voornemen om de financiĆ«n weer beter in de gaten te gaan houden en er daarbij voor te zorgen dat ik mij aan de begroting zou houden die ik gemaakt heb. De vaste lasten staan redelijk vast, maar de begroting van bv. de boodschappen en overig heb ik een stuk lager gemaakt dan dat er de laatste maanden uit is gegaan op deze posten.

Van januari tot en met april zat ik gemiddeld €50,- boven het boodschappenbudget wat ik begroot heb. Deze maand zat ik er maar liefst €117,- onder! Misschien kan ik dit budget de konden maanden zelfs wat naar beneden bijstellen.

De post overig is altijd een grote post, als ik kijk naar de begroting die ik afgelopen maand heb gemaakt dan zat ik daar de eerste 4 maanden van dit jaar gemiddeld €225,- boven elke maand. Dit leek mij in eerste instantie de grootste uitdaging om dat naar beneden te krijgen. Maar dat bleek reuze mee te vallen, ik bleef deze maand €192,- onder dit budget! Deels komt dit doordat ik sinds afgelopen maand een aparte post heb voor kleding binnen de begroting, eerder ging dit ook van de post overig. Maar een groot deel komt ook doordat ik meer nadenk voor ik iets koop. Heb ik iets echt nodig? Kan het op een andere manier? Hierdoor kwam er weinig het huis binnen, wat weer mooi uit komt voor mijn challenge :-)

Het voordeel van mei is natuurlijk het vakantiegeld. Ik betaalde de vakantie hiervan, vulde de 'hypotheekrekening' aan zodat we een nieuwe aflossing konden doen en het restant ging naar de spaarrekening. Daarbij kwam ook nog de teruggave van de belasting, ook dit ging richting de spaarrekening. De verwachting is dat er over 1 a 2 jaar in ieder geval 1 auto vervangen moet worden en waarschijnlijk ook een motor, dan is het fijn als dat makkelijk gaat. Dus voorlopig sparen we het grootste gedeelte op de spaarrekening, maar we sparen ook verder voor de aflossing van de hypotheek op een andere rekening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten