woensdag 28 maart 2018

weight struggle.....

Ik weet niet meer precies wanneer ik last kreeg van overgewicht, maar dat moet zo ongeveer rond mijn twintigste zijn geweest. Dat was gewoon een kwestie van teveel en te ongezond snoepen en snacken. Het was nog niet schrikbarend, maar langzaamaan kwamen de kilo's er bij. Ik sportte in die tijd niet meer.

Manlief en ik gingen samen wonen en dan gaat snacken nu eenmaal nog makkelijker. Op het moment dat er een trouwdatum in zicht kwam, kwam ook de deur van de sportschool in zicht. Vrij fanatiek werd er gesport en Sonja Bakker hielp mij van flink wat kilo's af, zodat ik mooi in mijn trouwjurk paste. Helaas is het gewicht wat ik op mijn trouwdag had, nooit meer in zicht gekomen.

Ik ging steeds meer tobben met mijn lijf, waardoor sporten steeds lastiger werd. Daarnaast ging er ook veel te veel ongezond voedsel in. Tijdens de eerste zwangerschap kwam ik 23kg aan, deze gingen er heel moeizaam vanaf. Toen ze er eenmaal af waren lukte het maar niet om verder af te vallen. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukte niet. Dit kwam voornamelijk door te weinig doorzettingsvermogen, gebrek aan discipline en niet kunnen sporten. Doordat het lichamelijk niet goed ging, belande ik ook in een negatieve spiraal. Het maakt dan allemaal niet meer uit. Als ik dan toch wat was afgevallen, was dat er zo weer aan gegeten. Tijdens de tweede zwangerschap kwam ik 18 kg aan, deze waren er na ongeveer 4 maanden weer een eind vanaf. Het ging lichamelijk zo goed, dat ik ook weer kon gaan sporten. Ik viel in het jaar daarna 10 kg af, maar helaas kwamen er toch weer 4 kg bij.

Afgelopen november was de maat vol, ik had nu al zoveel geprobeerd en het wilde nooit echt lukken. Ik ben bij een voedingsconsulent beland, ik was er helemaal klaar voor. Die knop moest om. Vol goede moed begon ik. Ik kreeg goede tips en een mooi schema. Een boek met allerlei informatie en elke 2 weken een weegmoment. Daarnaast kreeg ik regelmatig een scan van mijn lichaam om te zien of er in de energetische banen in mijn lichaam een disbalans was, deze konden weer in balans komen met speciale druppels.
Uit de scan bleek onder andere dat mijn nachtritme verstoord was, dat klopte als een bus. Ik sliep al 20 jaar heel slecht, zowel het inslapen als het doorslapen was altijd een probleem. De druppels werkten perfect, ik slaap inmiddels als een roos. De druppels gebruik ik niet meer, ik hoef ze pas weer te nemen als ik niet meer goed slaap. Wat heerlijk om weer goed te slapen!
Wat betreft het goede eetpatroon, ik eet gezonder dan voor ik begon met het traject. Ik voel mij daardoor beter en zit beter in mijn vel. Helaas lukt het afvallen niet zo, inmiddels is er 4 kg af. Gek genoeg ben ik wel ruim een kledingmaat kleiner gegaan. Dat zou voor genoeg motivatie moeten zorgen. Helaas verval ik toch heel snel in mijn oude gewoonten. Die zak chips op vrijdagavond is enorm verleidelijk en veel lekkerder dan 30 gram ongezouten/ongebakken noten..... En zodra het lichamelijk even tegen zit en ik een keer niet kan sporten, ben ik zo 3 weken verder met tig smoesjes waarom ik niet naar de sportschool kon.....
Ik merk dat ik mij beter aan mijn schema kan houden, als ik regelmatig sport. Dan kom ik in een positieve flow. Daarnaast helpt het heel erg als ik een weekschema maak met wat ik wanneer eet, maar daar moet ik mij echt toe zetten. Ik vind het wel belangrijk om voor het avondeten niet apart voor mijzelf te hoeven koken, al bak ik voor mijzelf wel eens een stukje vis als de rest vlees eet. Maar het is soms erg lastig om een weekmenu te maken wat goed in de smaak valt bij de kinderen en binnen mijn schema past. Discipline, doorzettingsvermogen en creativiteit zijn voor dus 'de key' voor mij.

Over 2 weken heb ik de laatste afspraak die binnen het traject VoedingGezond valt, ik ga er voor om de komende weken er vol voor te gaan. Daarna zal ik nog afspraken bij haar maken voor o.a weegmomenten, als stok achter de deur. Die kilo's moeten er toch vanaf....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten